Rutlyftaren effektiviserar arbetet och skapar en bättre arbetsmiljö

Bilbolaget i Norrtälje fick under hösten besök av Würths karosserispecialist Jan Jacobsson, han demonstrerade hur Würths rutlyftare kan effektivisera arbetet på verkstaden. Efter att ha fått låna ett demoexemplar under en tid bestämde sig Bilbolaget att köpa Rutlyftaren. Alexander Åsbom är Glastekniker på Bilbolaget och använder dagligen rutlyftaren i sitt arbete.

2021-01-19 14:57:00
Dela:

– Jan var först här och demonstrerade Rutlyftaren, vi gjorde några rutbyten tillsammans och han visade hur man skulle använda den. Sen fick vi låna den under en period så att vi fick testa den ordentligt innan vi bestämde oss för att köpa den, berättar Alexander.

Bilbolaget har nu haft Rutlyftaren i ungefär ett halvår och har snabbt upplevt fördelarna med den.


– Den största fördelen med Rutlyftaren är att man kan göra rutlyften själv. Jag behöver inte vänta på att en kollega ska få tid för att hjälpa mig. Det sparar tid för oss och gör oss mer effektiva.

 

 

Alexander har arbetet som Glastekniker på Bilbolaget i 10 år och har tidigare drabbats av diskbråck i nacken, en arbetsskada som inte är helt ovanlig i branschen.

– Sedan vi började använda Rutlyftaren har min arbetsmiljösituation blivit mycket bättre och mina nackproblem är mycket bättre. Den ger mig chans till återhämtning och minskar riskerna att det kommer att hända igen. Vanligtvis när man lägger i den nya rutan så står man bredvid bilen och får sträcka sig över den vilket medför en hög belastning på ryggen. Jag gör i snitt tre rutlyft om dagen så det säger sig självt att det blir hög påfrestning på kroppen. När jag använder Rutlyftaren behöver jag inte arbeta i konstiga vinklar och göra tunga lyft, fortsätter Alexander.

 

Hjälp från Würths karosserispecialist

Som med de flesta produkter så finns det förbättringspotential även på Rutlyftaren. Alexander berättar att om han skulle önska något så är det en större modell som klarar högre lyft.


– Jag gör för det mesta personbilar och då fungerar den klockrent, däremot så är det lite knepigare med högre servicebilar, där skulle jag gärna önska att Rutlyftaren klarade av lite högre lyft.


Würths karosserispecialist Jan har återkommit till Bilbolaget för att se hur det går med den nya produkten och även hjälpt dem när Rutlyftaren behövde fixas.

 

 

– Jan har varit här och visat bra knep att ta till, och jag har även gett honom några bra tips berättar Alexander. Vid ett tillfälle fick vi problem med Rutlyftaren och då kom Jan hit och fixade problemet. Han har varit behjälplig under hela processen.


– Det tog lite tid att vänja sig vid den nya Rutlyftaren, vilket det ju alltid gör när man har en ny produkt, men nu skulle jag inte vilja vara utan den. Det är kul med nya produkter som gör att man sparar både tid och hälsa, avslutar Alexander.