Implenia först i Sverige med Würths digitala ORSYtainer

Sedan 2015 arbetar Implenia med tunneldrivning på projektet E4 Förbifart Stockholm. Projektet, som kommer bli en av världens längsta trefiliga motorvägstunnlar, förväntas bli klart till 2030. På arbetsplatsen använder Implenia sig av Würth digitala ORSYtainer, som förenklar och effektiviserar deras hantering av förbrukningsmaterial.

2023-10-12 07:18:52
Dela:

E4 Förbifart Stockholm är ett stort infrastrukturprojekt som syftar till att förbättra trafikflödet runt Stockholm genom att skapa en ny motorväg för att avlasta befintliga vägar. Med två tunnlar, en södergående och en norrgående, kommer E4 Förbifart Stockholm bli en av världens längsta trefiliga motorvägstunnlar. Implenia tilldelades projektet 2015 och ansvarar i huvudsak för tunneldrivning.

 

 

Implenia har länge varit kunder hos Würth och har sedan starten av projektet använt sig av olika servicelösningar som Würth erbjuder, bland annat ORSYtainer och ORSY lagersystem. Som ett komplement till dessa lösningar har Implenia nu utökat samarbetet och är först med att ha Würths digitala ORSYtainer på plats på arbetet för E4 Förbifart Stockholm. ”Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Würth. Det fanns ingen tvekan om att detta skulle funka utmärkt.” berättar Peter Antonsson, Maskinansvarig på Implenia.

 

Nästa steg i ett långt samarbete mellan Würth och Implenia

Peter Antonsson, Maskinansvarig på Implenia.

 

”En öppen dialog med leverantör är viktigt för oss. Fördelen är att jag jobbat med det här så länge och har en bra relation till Würth. Behöver jag hjälp med något så kan jag ringa en säljare och får hjälp direkt.”

I juni i år landade ORSYtainer Digital hos Implenia och de blev därmed först i Sverige att använda sig av tekniken som Würth erbjuder.

 

ORSYtainer Digital på plats hos Implenia.

 

En digital Würthbutik ute på arbetsplatsen

ORSYtainer Digital är en kundanpassad lösning som fungerar som en butik på plats ute på arbetsplatsen. Genom RFID-teknik registreras uttaget automatisk och det går att spåra alla uttag till vem och när uttaget gjordes. Kunden bestämmer min- och max-lager och den digitala lösningen beställer automatiskt mer varor när det behövs. Würths Account Manager Alexander de la Torre Walldén sköter uppackning och påfyllning av varor i containern hos Implenia.

 

 

Tekniken liknar en miniatyr av en Würth-butik på plats hos kunden. Fylld med produkter som används i det dagliga arbetet. För att få tillgång till butiken behöver medarbetaren identifiera sig med en RFID-kort. När personen har plockat alla varor som behövs går personen in i en RFID-sluss och köpet registreras automatiskt. Kunden faktureras bara för de varor som de köper. I lösningen fås all information om vem som plockar ut varor och hur mycket, även när uttagen görs registreras. Uttagen går även att styra mot en referens om det behövs mer information om uttaget.

”Detta passar oss perfekt, vi vill ha folk på arbetsplatsen och inte ute i butiker.”, berättar Peter Antonsson.

 

Minskade produktionsstörningar och effektiva inköp

 

 

- ORSY-Digital är framtiden för våra kunder som önskar kontroll på sina förbrukningsartiklar och vill säkerställa att man får minimala produktionsstörningar. Bara tänk hur mycket man kan spara på att decimera tillfällen av panikköp vid att ta bort elementet ”jag tog sista lådan nu”, berättar Ragnar Thorestedt, Regionchef på Würth.

 

 

RFID-tekniken är integrerad i en sluss. Denna sluss är i detta fall installerad i en container. Slussen kan även installeras inne på en arbetsplats i anslutning till ett rum, ORSYrum digital. Peter Antonsson fortsätter,

”Allt har fungerat väldigt smidigt med RFID-containern, alla är positiva till den. Det är väldigt smidigt att ha koll på fakturor. Största skillnaden mot en vanlig ORSYtainer är att vi inte binder upp kapital, vi betalar när vi väl köper grejerna. Vi får bättre koll på inköpen.”

 

Implenia visar vägen med Würths ORSYtainer Digital

Från vänster: Peter Antonsson, Ragnar Thorestedt och Alexander de la Torre Walldén.

 

”Det är spännande och roligt att Implenia är först ut i Sverige med just denna lösning. Det tyder på att, dels, marknaden börjar bli mogen för mer digitalisering i vardagen, men också att Implenia är i framkant vad gäller hantering av förbrukningsmaterial och digitalisering.”, berättar Cristofer Undegård, ansvarig för digitala ORSY-lösningar på Würth.

Genom att integrera ORSYtainer Digital har Implenia kunnat optimera förvaltningen av sina resurser, minimera slöseri och förbättra arbetsflödet. Resultatet är en smidigare och effektivare byggprocess, vilket har varit avgörande för att hålla tidsplanen och uppfylla förväntningar inom projektet.

 

Hur går man till väga om man vill ha en RFID-container?

Kontakta din Würth-representant och tillsammans gör vi då en behovsanalys av företaget för att komma fram till vilken lösning och vilka produkter som passar bäst. Efter detta tar Würth hand om hela flödet. Leverans, produktpåfyllnad, driftsättning och överlämning, avslutar Cristofer Undegård.