Klimatklasser i träkonstruktioner

Träets fuktkvot har, liksom lasternas varaktighet, stor inverkan på materialets hållfasthet och styvhet. Torrt trä är både starkare och styvare än fuktigt trä. Byggnormerna hanterar detta genom att definiera ett antal klimatklasser, var och en representerande ett bestämt fuktkvotsintervall inom det område som är typiskt för byggnadskonstruktioner.

Det är konstruktörens uppgift att, med utgångspunkt från förutsättningarna i det enskilda fallet, avgöra till vilken klimatklass en viss konstruktionsdel ska hänföras. Källa: TräGuiden

Klimatklass 1

Klimatklass 1 karakteriseras av en miljö där den relativa luftfuktigheten endast under några få veckor per år överstiger 65 % och aldrig når 80 %. Detta motsvarar en fuktkvot i materialet som bara under kortare perioder överstiger 12 %. Hit räknas bland annat:

 

- Vindsbjälklag och takkonstruktioner i kalla men ventilerade vinds- utrymmen över varaktigt uppvärmda lokaler.

- Väggskivor i ytterväggar till varaktigt uppvärmda byggnader om de skyddas av ventilerad och dränerad beklädnad.

- Bottenbjälklag över kryputrymmen som ventileras med inomhusluft.

- Stommar i väl ventilerade simhallar, ishallar och isolerade ridhus.

Klimatklass 2

Klimatklass 2 karakteriseras av en miljö där den relativa luftfuktigheten endast under några få veckor per år överstiger 80 %. Detta motsvarar en fuktkvot i materialet som bara under kortare perioder överstiger 16 %. Hit räknas bland annat:

 

- Bjälklag över uteluftsventilerade kryputrymmen.

- Takstolskonstruktioner i lokaler eller byggnader som inte är permanent uppvärmda, till exempel fritidshus, kalla lagerbyggnader, oisolerade ridhus och jordbruksbyggnader.

- Konstruktioner i dåligt ventilerade simhallar.

Klimatklass 3

Klimatklass 3 karakteriseras av en miljö som ger ett större fuktinnehåll än det som svarar mot klimatklass 2. Hit räknar man bland annat:

 

- Konstruktioner i lokaler eller byggnader med fuktalstrande verksamhet eller lagring.

- Konstruktioner som är oskyddade mot nederbörd eller i direkt markkontakt.